Kiválasztási eljárás az Irodalmi Nobel-díjnál

Az Irodalmi Nobel-díj érdekes története
Az Irodalmi Nobel-díj érdekes története

Az 1901-ben megalkotott szabályrendszer a kiválasztási eljárást is magába foglalja, miszerint az Irodalmi Nobel-díj személyére tehetnek javaslatot, többek között a svéd, spanyol, valamint francia akadémia tagjai. Ezek mellett más akadémiák humán területeken tevékenykedő tagjai, valamint irodalmat, esztétikát, vagy történetet tanító egyetemi tanárok is tehetnek javaslatot. Ez a kör tovább bővült 1949-ben, amikor bekerültek az írószövetségek elnökei, valamint azok, akik korábban Irodalmi Nobel-díjat nyertek.

Az Irodalmi Nobel-díj története – 2. Rész

Nobel-díj az irodalom terén
Nobel-díj az irodalom terén

Az Irodalmi Nobel-díjat kétségkívül rengeteg arra érdemes szerző kapta meg, akik a világ legjobbjai között vannak, azonban mégis számos kritika érte a Svéd Akadémiát a döntések miatt. Ez annak köszönhető, mert több olyan alkotó is van, aki a legnagyobbak között van, azonban soha nem nyerhette el az irodalommal kapcsolatos legrangosabb díjat, mások pedig igen, akik a kritikusok szerint kevésbé érdemelték ezt meg.

 

Az Irodalmi Nobel-díj története – 1. rész

Az értékes Irodalmi Nobel-díj
Az értékes Irodalmi Nobel-díj

A Nobel-díjaknak hihetetlenül nagy értékük van úgy eszmei, mint anyagi értelemben, azonban mind közül kiemelkedik az irodalommal kapcsolatos díjazás, vagyis az Irodalmi Nobel-díj, amely mindkét értéket tekintve a jelentősebb. Alfred Nobel végrendeletében ez a terület is szerepet kapott, ez alapján a díjat minden évben egy olyan szerzőnek kell átadni, aki a Nobel szavaival élve „az irodalomhoz a legkiválóbb idealisztikus beállítottságú alkotással járult hozzá”. Azt azonban érdemes megjegyezni, hogy az „alkotás” szóval Alfred Nobel leginkább egy szerző teljes életművére utalt, azonban újabban mégis számos esetben egyetlen mű miatt adják át ezt a díjat.

 

Az irodalom főbb műfajai

Az irodalom a görögöknél kezdődött
Az irodalom a görögöknél kezdődött

Rengetegen szeretnek olvasni. Az irodalom az egyik legnagyobb kategória az írás, természetesen ezt is számos kategóriára oszthatjuk. A legismertebb műfajok már az ókorban kialakultak, hiszen a görögök már több évezreddel ezelőtt is nagyra értékelték a különböző művészeteket. Lírai műfajok tekintetében a görögöknek köszönhetjük a mindmáig népszerű dalt, elégiát, ódát, himnuszt és epigrammát, a Bibliából származó zsoltár is nagy népszerűségnek örvend még mindig, de a haiku, valamint szonett is, amelyek a középkorban gyökereznek.

 

Tesztolvasó=célközönség?!

Író
Író

A célközönséget talán be lehet mérni. Talán. Ugyanakkor, ha nem a tematikai
szempontokat vesszük figyelembe, hanem a stílust, és urambocsá a szépirodalmi
igényességet, akkor nem kell a tesztolvasónak feltétlenül a célközönségbe tartoznia.

Az átlagolvasó se nem író, se nem kritikus, se nem szerkesztő, se nem kiadó,
“csak” olvasó. Ő szakmai szempontból irreleváns véleményt fog alkotni
egy adott műről. Bizonyos körökben pont azért tekintik mostohagyereknek
a sci-fit és a fantasyt, mert irodalmi szempontból elég gyatra minőségű munkák
is megjelenhettek anno. Ugyanakkor az igazán jó sci-fik szépirodalmi
szempontból is magas minőséget képviselnek. Ahhoz, hogy ezt valaki kiszúrja,
nem kell sci-fi rajongónak, azaz célközönségnek lennie.
„Csak” olvasónak.

Hogyan ne fogadd a kritikát

Író
Író

Az “ez szar” – kritika problémakörének kibontása és árnyalása. Ha egy
családtagom, barátom mondja ezt, akivel elég bizalmas viszonyban vagyunk ahhoz,
hogy megengedjük magunknak, és egymásnak az ilyen kifejezéseket, valószínűleg ez
a legőszintébb magánvélemény, amit aztán egy pofa sör mellett alaposabban is ki
lehet vesézni.

Ha egy vadidegen vetemedik erre, akivel egyáltalán nem vagyok
bizalmas viszonyban, ámde adok a véleményére, nos, rossz célpontot
választottam. Ha egy szakmabeli, akinek adok a véleményére, közli ezt velem minden
indoklás nélkül, az nem csak, hogy az én bizalmamat nem becsüli, de saját magát
sem, éppen ezért a véleménye a továbbiakban nem releváns. Ha
ezt egy olyan szakmabeli közli velem, akinek adok a véleményére, és akivel
baráti kapcsolatban vagyok, akkor egy pofa sör mellett alaposabban is kivesézzük
a problémát.

Mai ifjúsági irodalom

Ifjúsági irodalom
Ifjúsági irodalom

Kicsi furának is mondható, hogy a mai fiatalokat is az 50 évvel ezelőtti tini irodalommal nyaggatják az iskolába, amin jó lenne változtatni. A ma fiataljainak nem mond sokat Nyilas Misi szenvedése, vagy akár Matula bácsi bölcs tanácsai. Természetesen szükség van ezekre a csodás művekre is, de nem ártana becsempészni az olvasnivalóba néhány olyan könyvet is, amelyik a ma fiataljainak szól. Mai nyelven íródott alkotások, mai problémákkal, amelyet élvezettel olvashatnak, az olvasásról lassan leszokott gyermekek. Lia és barátai szilveszteri kalandjából nem hiányozhatnak a pörgős párbeszédek és végre nem kell unalmas leírásokon sem átrágnia magát az olvasónak.
A mai magyar ifjúsági irodalom igazi „sztárja” Leiner Laura új könyve, az Akkor szakítsunk, amelyik hitelesen mutatja be a tinédzserkor nehézségeit. A cselekmény egyetlen éjszakát foglal magába, de ennek ellenére, a történet nagyon pörgős és élvezhető.

II. János Pál pápa bölcsességei a mai irodalomban

II. János Pál portré
II. János Pál portré

Manapság számtalan könyvet találhatunk az áruházak polcain, azonban kevés az olyan műalkotás, amelynek valóban nagy ismeretterjesztő szerepe lehet. II. János Pál pápa életéről és munkásságáról már sok könyv született, van azonban egy alkotás, amely nem csak érdekes életútját dolgozza fel, hanem azokat a bölcsességeket is,amelyek elhangoztak az egykori pápa szájából. II. János Pál pápa egy olyan személyiség volt, aki képes volt befolyásolni az embereket, s az adottságát kizárólag jóra használta.

Pszeudo-zen történetek

– Mester, a keleti tanok nagyon terjednek nyugaton, ez valamit csak jelent – jegyezte meg Titok Tóni a Mesternek.
– Tóni, ez nem jelent semmi jót! A szellemileg lusták rajonganak, először is, keletért. Akik tévesen azt hiszik, hogy meditációs technikával, az ürességgel, minden az elme illúziója, el lehet intézni mindent.

Pszeudo-zen történet – Mózes sátra

– Mester, miért tudta Mózes a sátrát a táboron kívül felverni, a nélkül, hogy hübrisze elnyelte volna? – kérdezte Titok Tóni a Mestert.
– Tóni, úgy, hogy a csipkebokrot a saruját leoldva közelítette meg, és nem ment teljesen közel hozza.

– Mester, hogy találtad meg az utad, amikor az életed derekán, abba a sűrű, sötét erdőbe értél, amiről Dante ír az Isteni színjátékban? – kérdezte Titok Tóni a Mestert.

Pszeudo-zen történet – A mag

– Mester, mit értett Jézus azon, amit Nikodémusnak mondott, hogy újjá kell születned?
– Nikodémus, valószínűen élete derekán volt, amikor az átmenet van az élet második felébe, ami krízissel jár. Az életderék krízisében fordult Jézushoz. Ekkor, ami az élet első felében jól működött, nem működik. Érdekes, mint tanító ő is, farizeus, fordult, egy másik tanítóhoz. Ez azt jelenti, hogy élete első felének tanításai mondtak csődöt, tudat alatt, ezért fordult, egy másik tanítóhoz. Végül ez történt Jóbbal is az Ószövetségben, az élete első felének alkotása összeomlott élete derekán, mert át akarta vinni az élet második felében, azt, amit nem lehet. Ahogy Nikodémus, Jób esete mutatja, hogy az eszmék, melyek szerint élt az ember délelőtt, nem lehet délután is élni.

Pszeudo-zen történet – A szem

A Mester szunyókált. Titok Tóni a Bibliát olvasta, a Jelenések könyvét. Tóni is kezdett kókadozni. Amikor oda ért, ahhoz a részhez, hogy János lenyelte a könyvet, és a gyomrában keserű lett, Tóni is szépen elaludt. A nyitott Bibliára szép lassan ráhajtotta a fejét. És álmot látott. Azt látta a Biblia elnyelte. Valami nagy mélységbe ereszkedett le, ahol szemtől szembe találta magát egy nagy szemmel. Miután felébredtek, Tóni elújságolta álmát a Mesternek. A Mester a következőt mondta: – Tóni, a cél előtt megtorpantál. Be kellett volna lépned a szemgolyó sötét közepébe.

Zen publicisztika – A munkás irodalomnak nincsen primordiális talaja

irodalom
Irodalom

Nem olyan rég olvastam a maszol.ro-ban, hogy nincsen munkás irodalom. Mélyebb okokat keresve, vajon tényleg miért nincsen?! Az ok nem ugyan az, amiért nem lehetett Május 1-t, megkeresztelni, szent József, a munkás ünnepének is, katolikus vonatkozásban, ünnepként?! A kereszténység nem hagyhatta figyelmen kívül a pogány ünnepeket, csak rájuk épülhetett. A pogány archetípusokkal nem ellenkezhetett a kereszténység sem. Ahol igen, ott az egy töréshez vezetett, a tudat és tudattalan között, mint a magyarság esetében. Végül az történt, mi a magyarság esetében, nyugaton is, csak nem volt épp akkora a tudattalan és a tudat szembenállása, így a konfliktus sem lett akkora a tudat és a tudattalan között. De végzetesnek végzetes, a nyugati esetében is. Az ortodoxia esetében beszélhetünk arról, hogy egyik a másikat asszimilálta. A tudattalan a kereszténységet, a kereszténység a tudattalant. Tehát a minimális volt az ellentét a keresztény tudat és a kollektív tudattalan között.

A 20. Titanic Nemzetközi Filmfesztivál versenyprogramja

20. Titanic Nemzetközi Filmfesztivál
20. Titanic Nemzetközi Filmfesztivál

A 2005-óta versenyfesztiválként is működő Titanic Nemzetközi Filmfesztivál idén 20. alkalommal kerül megrendezésre. A közönség előreláthatóan 60 filmet lát majd, amelyek között közismert rendezők alkotásai mellett első filmes darabokat is részt vesznek. A versenyprogramban tíz film szerepel, amelyek közül három alkotás címét nyilvánosságra is hozták. Az egyik Shane Carruth amerikai rendező Feltörő színek című alkotása, amely egy szürreális romantikus thriller. A történetben elrabolnak egy nőt, majd parazitát helyeznek a bőre alá. Emlékeitől megfosztva ébred fel és az élete ettől a pillanattól teljesen összeomlik. Izgalmas történet, amelyet a Sundance Filmfesztiválon díjjal is jutalmaztak.

Könyv klasszikusok és újdonságok az irodalom kedvelőinek

Könyvek és irodalom
Könyvek és irodalom

Bár a filmek 3D-s világa sokakat magával ragad, de mégsem állíthatjuk, hogy az irodalom szeretete kiveszett az emberekből. S bár a papírillat már-már eltűnni látszik a könyvolvasók és az e-könyvek megjelenésével, de maga az olvasás és az irodalom még mindig fontos szerepet játszanak a szabadidő eltöltésében. Nincs ez másként azért sem, mert folyamatosan újabb és újabb remekművek látnak napvilágot. A filmes adaptációk, a romantikus regények, átdolgozások, a klasszikusok új köntösben való kiadása, vagy éppen napjaink kulcsfontosságú kérdéseit boncolgató alkotások mind-mind közönségre találnak, hiszen sokféleségünk irodalmi ízlésünkön is megmutatkozik.